SPK KEM SEGENTING 1980

SPK KEM SEGENTING 1980

Friday, March 8, 2013

TJP37007 MUSIM PERKAHWINAN 2012 BERMULA

sKOMula
bERmenantu
PERKAHWINAN ANAK-ANAK SKOT 37
TAHUN 2012
.
Membuka lembaran Album 2012 ialah Majlis Perkahwinan anak kepada Mejar Frizan Ali bin Safi Mohamed (Bersara) di Dewan Seri Endon, Bangunan Puspanitapuri, Presint 10, Putrajaya pada 28 Jan 2012.

Aku hanya mendapat maklumat melalui Skot Ariffin Saimon dan Skot Sohemi Hashim di halaman facebook. SQUAD SPIRIT telah membawa aku ke majlis ini. Hanya Skot 37 sahaja yang aku berani hadir ke majlis mereka tanpa jemputan rasmi dalam facebook.  Tapi aku tetap meletakkan syarat- mesti ada ayat yang menyatakan TUAN PUNYA MAJLIS ada meminta untuk dipanjangkan kepada skot-skot.  Kalau ada skot lain yang sekadar meletakan maklumat (sekadar maklumat) tanpa ada hasrat tuan rumah sendiri untuk menjemput - walaupun SKOT- kita haram menghadirinya.

Kita pun faham - untuk kaum kita ni menjemput semua 275 skot adalah mustahil.  Pertama sekali pasti disebabkan bukan semua SKOT kita kita kenal dan ingin kita jemput. Kedua- ingin jemput tetapi tak ada 'contact address' atau 'contact number'. Ketiga- memang sengaja memilih sebahagian/segelintir yang rapat sahaja untuk dijemput, atas sebab-sebab tertentu, dan keempat- ada keinginan untuk jemput semua tapi tiada kemampuan untuk berbuat demikian.

Sekarang ini rata-rata skot kita sudah mula menjejaki usia 50an- pasti makin ramai yang akan menerima menantu. Jadi, kalau sekadar membaca berita atau 'post' dalam facebook, janganlah kita 'over-confident' yang kita confident dijemput dan hadir ke majlis itu. 

GAMBAR-GAMBAR
SEMASA MAJLIS PERKAHWINAN anak
mej frizan ali (b) 
DI DEWAN PUSPANITAPURI, PUTRAJAYA 
PADA 28 JAN 2012
.
Skot Mej Frizan Ali bin Safi Mohamaad (B) adalah dari Bn Tuah SPK. Beliau berdarah Pakistan. Masa kedet dulu memang macho habis. Selepas ditauliahkan pada Jan 1981, aku tidak pernah bersua muka dengan beliau. Beliau ditauliahkan ke dalam Rejimen Renjer dan menamatkan menamatkan perkhidmatan dalam pangkat Mejar.

Setelah menamatkan perkhidmatan, bersesuaian dengan DARAH korporat yang mengalir dalam tubuhnya, beliau menjalankan perniagaan pembekalan peralatan dan perkhidmatan berkaitan dengan pakaian dan tekstail.

Aku menghadiri majlis perkahwinan anak skot Frizan Ali hanya berdasarkan ajakan kawan-kawan SKOT kerana amat TERUJA untuk menemui skot yang satu ini. Alhamdulillah niat tercapai. Pada 28 Jan 12, aku sampai ke Dewan Puspanitapuri, Putrajaya.

 


Skot-skot lain yang hadir ialah:
  1. Dato Hazizan Ahmad
  2. Shohemi Hashim
  3. Mohd Husin Abdullah
  4. Lokman Abdullah
  5. Azmi Abd Hamid
  6. Mohd Hairudin Mokri


  
 
 

MAJLIS PERKAHWINAN ANAK SKOT 
kapt hj jaafar pangat (b) 
PADA 6 FEB 2012 
DI DEWAN SERBAGUNA, BANDAR BARU SALAK TINGGI

Skot Kapt Hj Jaafar bin Pangat (B) adalah dari BN Jebat SPK. Beliau ditauliahkan ke Kor JLJD dan menamatkan perkhidmatan dalam pangkat Kapten.

Setelah bersara beliau menjinakkan diri dalam arena politik iaitu PAS. Dikhabarkan beliau merupakan AJK PAS di peringkat kawasan Parlimen Sepang. Kini menyandang jawatan Ahli Majlis Perbandaran Sepang.


  • Jawatankuasa Kawalan Perniagaan Dan Kesihatan
  • Jawatankuasa Infrastruktur
  • Jawatankuasa Perkhidmatan Dan Teknologi Maklumat
  • Jawatankuasa Tender - Pemerhati
  • Jawatankuasa Sebutharga - Pemerhati
Dukacita aku tidak dapat memenuhi jemputan ke majlis perkahwinan anak skot Kapt Jaafar bin Pangat (ex-JLJD) di Dewan Serbaguna, Bandar Baru Salak Tinggi, Selangor pada 6 Feb 12 kerana pada hari yang sama kontraktor MinDef sedang giat memperbaiki kerosakan di rumah aku.  Kerja-kerja telah dimulakan sejak 3 Feb 12 lagi. Oleh kerana ramai pekerja 'asing' keluar masuk rumah aku maka aku agak bimbang untuk meninggalkan rumah.  Hanya selepas waktu Asar baru kerja-kerja tersebut selesai.

Semoga majlis skot Jaafar dilaksanakan dengan sempurna dan dirahmati Allah.  Berikut adalah beberapa keping gambar yang dimasukkan dalam fb oleh skot Abdul Razak (Presiden Alumni 37)




MAJLIS PERKAHWINAN ANAK
lt mahadzir hashim (b)  
DI DEWAN SEROJA, KEMENTAH PADA 31 MAC 2012

 
 
waktu ini aku dah balik- gambar dari skot Ariffin


semua dah kembang macam maggi masuk air panas
Depan: Toharudin Rashid, Muhammad Shuairi dan Suhaimi Saad.
Belakang: Hussein, Khalid, Syed Azahar, Manisegaran dan Hazman
.

MAJLIS PERKAHWINAN ANAK
lt kol salihudin daud  
DI DEWAN KESATRIA UKM PADA 3 JUN 2012 

Aku sememangnya telah merancang untuk menghadiri jemputan Skot Salihudin (Timbalan Komandan & KJI PLPM) tetapi pada hari sebenar aku tidak dapat memenuhi jemputan itu kerana pada tarikh yang sama TUDM mengadakan Hari Terbuka TUDM sempena dengan HUT TUDM ke 54 di PU Subang.  Aku balik agak lewat dan tidak sempat untuk ke majlis yang diadakan di UKM Bangi.

Rugi rasanya tak pergi majlis Salihudin kerana tengok gambar di bawah, ramai muka baru (skot) yang sudah lama tak dapat jumpa.

skot-skot Hamdan, Yusof Awang dan Raja Hj Zakaria dan 

skot Razak, skot Marmilah dan tuan rumah skot Salihudin
(first time tengok gambar Marmilah sejak keluar dari SPK 1981- waaah makin cantik dia)
skot Saiful Bahari, anak Tahir, Tahir, Hamdan, Salihudin dan Abd Razak
isteri Firdaus Quah, isteri Azrul Hardav, isteri Wahid, Wahid Yusof, Azrul Hardav, Dato' Hazizan, Salihudin Daud dan Firdaus Quah.

BERITA DARI SEBERANG LAUT CHINA SELATAN

Lt Kol Azman Daud dan isteri bersama skot Mej (B) Ahmad Nordin Roslan (KPD) yang menetap di Kampung Siol Kandis, Kuching (semasa majlis perkahwinan anak Nordin pada 17 Jun 2012

PERTEMUAN SESAMA DEPA - AKU JUMPA DALAM FACEBOOK

pertemuan antara skot-skot Kol Malik Ali, Lt Kol Razak Siran, Lt Kol Razak Hussein dan Lt Kol Hairudin di Port Dickson

pertemuan antara skot-skot Lt Kol Padzil Mat, Lt Kol Khairul Anuar dan Lt Kol Razak di Pantai Klebang, Melaka pada 26 Mei 12.

Semasa melawat pamiran DSA 2012 di PWTC pada 18 Apr 12 aku menemui skot Lt Kol Johan Juan (Chow Huat) di galeri milik skot Mej Hj Adnan Hashim (B)- kini ahli korporat yang berjaya serta dermawan.

Lt Kol Padzil Mat, Kol Abd Malik Ali dan Lt Kol Razak Hussein

Lt Kol Mohammad Shuairi TUDM & Lt Kol Mohd Ariffin Saimon


Skot Hj Wahid (Lt TUDM Bersara) paling rajin menjejaki skot-skot.  Menemui skot Kapt (B) Azman Anuar di Islamic Kitchen, Bangi pada 25 Jun 12.


pertemuan Lt (B) ASP V.Manisegaran dan Lt Kol Ariffin Saimon di UPNM pada 23 Jun 12.  Manisegaran telah menyerahkan kuasa kepada Pak Pin untuk menjaga anak perempuannya yang menuntut di UPNM selama 4 tahun.


Semasa melaksanakan satu tugas rasmi di KTU Alor Setra aku berjaya menghubungi dan menemui skot Mej (B) Nazlan bin Dato' Abul As yang menetap di bandaraya Alor Setar pada 29 Jun 2012. Kami makan nasi goreng dan pekena teh tarik malam itu.


Lt Kol Salihudin dan Lt Kol Ishak Hj Johar, mereka berdua bertugas di Kem Wardieburn.  Salihudin sebagai Komandan Kem manakala Ishak sebagai salah seorang PS1 Markas 4 Div.

MAJLIS PERKAHWINAN ANAK
mej hj raja zakaria (b)  
DI DESA SUBANG PERMAI, SHAH ALAM 
PADA 8 JULAI 2012 

Mej Hj Raja Zakaria bin Raja Mohamad (Bersara) adalah sama-sama denganku dari Bn Kasturi SPK. Beliau berasal dari Johor Bahru, juga sama-sama menghadiri temuduga pemilihan Pegawai Kedet TJP 37 di Kem Majidee sehingga selesai Temuduga Lembaga No 3 dan melapor diri ke SPK Port Dickson.

Beliau ditauliahkan ke Kor Perkhidmatan (KP) dan bersara dalam pangkat Mejar. Aku juga tidak pernah menemui beliau sejak ditauliahkan dan kali pertama berjumpa dalam salah satu reunion S37 beberapa tahun yang lalu. Beliau amat mudah dihubungi kerana beliau amat aktif dalam facebook S37. 

 
 
Depan: Ariffin, Raja Hj Zakaria, Mohd Radzi dan Dato' Hazizan;
Belakang: Kamar Manja, Azmi Hamid, Abd Razak Hussein dan Toharudin
Mazhar Palil, Shohemi Hashim, Dato' Hazizan Ahmad, Abd Razak Hussein, Raja Hj Zakaria, Kamar Manja, Toharudin, Mohd Ariffin dan Azmi Hamid 


Takdir Illahi juga telah menentukan, pertemuanku untuk pertama kali dengan skot Kapt Kamar Manja (B) sejak keluar dari kampus SPK juga merupakan pertemuan terakhir kami. Sebulan selepas tarikh itu pada 9 Ogos 2012, beliau telah pulang ke rahmatullah akibat serangan sakit jantung. Innalilahi wa inna ilaihi rojiun.
.
ZIARAH SKOT SAZALI DI HAT MIZAN 

Pada  22 Julai 2012 aku berkesempatan menziarahi Skot Mej Sazali Abd Rauf di Hospital Tuanku Mizan, Wangsa Maju. Skot Sazali menjalani pembedahan lutut di sana. Aku mendapat berita tentang beliau melalui maklumat rakan-rakan skot juga.

Skot Sazali sama-sama satu Kompeni dalam Bn Kasturi SPK dan ditauliahkan ke dalam Rejimen Gerak Khas. Sejak dalam latihan kedet, beliau mempunyai tubuh yang tegap. Satu perkara yang aku sangat HORMAT dengan skot Sazali ini ialah: Semasa zaman muda remaja di SPK dulu, bersolat selalunya diambil ringan. Meninggalkan macam tak ada apa-apa. Kira macam zaman Jahiliyah Moden. TAPI skot Sazali apa yang aku kenali dan perhati, tidak pernah meninggalkan solat. Dalam keadaan sibuk macam mana pun dia akan mencari masa dan tempat untuk bersolat. Dia juga tidak pernah mengomel, mengomplen atau membuang masa mengata dan mengutuk orang lain.

Pada pandangan aku, kalau dibariskan di Padang Mahsyar nanti, dia lah yang paling cepat selesai hisaban dan timbangan di kalangan Skot 37.

Didoakan semoga skor segera sembuh.



.
PLEASE FEEL FREE TO VISIT MY ANOTHER BLOG:
coltoras1959.blogspot.com
and
toharudinairforce1981.blogspot.com

No comments:

Post a Comment